Een van de blikvangers op de recente SEMA 2022 was de nieuwe EarthRoamer SX. Deze zou je kunnen beschouwen als “the next level” op het gebied van luxueuze off-road campers.
Het Amerikaanse merk bouwt dit soort campers al de nodige jaren, waarbij vooral de LTi grote indruk maakte. Met de SX die EarthRoamer op de SEMA liet zien gaat men duidelijk nog een stapje verder. Deze is anderhalve meter langer, wat uiteraard extra mogelijkheden biedt, vooral in het interieur.
Krachtiger dan ooit
De nieuwe EarthRoamer camper is ook de krachtigste tot nu toe. Hij wordt gebouwd op een Chevrolet 4WD chassis. EarthRoamer koos hierbij voor een Chevrolet Silverado 6500HD basisvoertuig met een 6,6-liter turbodiesel V8-motor. Deze motor levert via de Allison automatische zesversnellingsbak een vermogen van 350 pk en een koppel van 949 Nm aan de wielen die met Good Year banden van maar liefst 43 inch zijn uitgerust.
De 43-inch Goodyear-banden zijn op Beadlock-velgen gemonteerd. De banden zijn van ‘militaire’ kwaliteit, en combineren een enorme hoge scheurvastheid met een verbazingwekkende tractie in het terrein. Vierwielaandrijving spreekt uiteraard voor zich, evenals luchtvering, King off-road schokdempers en heavy-duty anti-sway bars. Ook plaatst EarthRoamer een grotere brandstoftank met een inhoud van maar liefst 379 liter.
Dankzij een lichtbalk met maar liefst zeven schijnwerpers heb je ook ’s nachts meer dan voldoende licht om in zwaar terrein te kunnen rijden. En mocht de EarthRoamer SX uiteindelijk toch ergens vastlopen, dan bieden de heavy-duty lieren aan de voor- en achterzijde met afstandsbediening uitkomst.
Nieuwe koolstofvezel opbouw
Tests op diverse zware parcoursen hebben niet alleen aangetoond dat dit onderstel de zwaarste omstandigheden aankan, ze hebben ook geholpen om het ontwerp van de opbouw te optimaliseren.
De opbouw van de EarthRoamer is gemaakt van vacuüm geïnjecteerd koolstofvezel, waarbij de koolstofvezel schalen van de binnen- en buitenzijde door middel van een schuimkern met elkaar verbonden zijn. Dit zorgt voor een lichte, sterke en goed isolerende opbouw en houdt het zwaartepunt en totaalgewicht zo laag mogelijk. De frameloze ramen zijn verzonken gemonteerd. Dit maakt de kans op structurele schade minimaal, ook wanneer de zijkant van het voertuig tijdens het rijden in zwaar terrein in aanraking komt met obstakels.
Om gedurende lange tijd zelfvoorzienend te kunnen reizen en verblijven, is de camper voorzien van een watertank van 450 liter en een accu met een capaciteit van 18 kWh.
Interieur EarthRoamer SX: keus uit vier indelingen
Zo stoer als de EarthRoamer er van buiten uitzien, zo luxe zijn ze aan de binnenzijde. Lederen bekleding is min of meer standaard, evenals een overdaad aan massief hout. Earthroamer heeft het beproefde interieur van de eerdere LT1 als uitgangspunt genomen en dit nog eens verregaand vernieuwd. Niet alleen om het nog luxueuzer maar vooral ook nog praktischer en functioneler te maken. Daarbij is de anderhalve meter extra, die de SX biedt, natuurlijk ook heel handig.
Het interieur biedt, afhankelijk van de indeling, zit- en slaapruimte voor maximaal zes personen. Kopers kunnen kiezen uit vier verschillende indelingen, die geen typenummer maar een naam hebben. Zo heeft de Mount Shavano een grotere keuken en zes zitplaatsen en vier slaapplaatsen. Wie de Princeton kiest, krijgt een kleinere keuken maar heeft daarentegen meer kastruimte, vier slaapplaatsen en zes zitplaatsen. Ook de Mount Elbert heeft extra extra kastruimte en daarnaast een dinette die kan worden omgebouwd tot vier stapelbedden. De grootste keuken – evenals zes zitplaatsen en zes slaapplaatsen – vind je in de Mount Columbia. Ook die heeft een dinette die kan worden omgebouwd tot vier stapelbedden.
Verre van goedkoop
Dat de EarthRoamer SX allesbehalve goedkoop is, zal inmiddels wel duidelijk zijn. Wie er eentje wil bemachtigen zal er minstens een miljoen dollar voor over moeten hebben. Wie nog meer noten op zijn zang heeft: het vlaggenschip Earthroamer HD kost zelfs zo’n twee miljoen dollar.