Pino Pi 2010 nu ook in off-road versie leverbaar

Pino Pi 2010 nu ook in off-road versie leverbaar

Pino is in de basis een typisch Turkse caravanbouwer. Het bedrijf bouwt een mix van ‘teardrop trailers’ en normale caravans. Maar bijzonder is wel dat juist het allerkleinste model min of meer het vlaggenschip is van het door ontwerper, kunstenaar en muzikant Faruk Karatan opgerichte bedrijf.

En in veel gevallen is de basis natuurlijk al voldoende. En dat is precies wat de Pi 2010 biedt. Een compacte, betaalbare ‘teardrop trailer’ die plaats om overdekt te zitten, koken, eten en slapen. Dat maakt dat de kleine Pi 2010 in Turkije heel populair is. En nu er van deze caravan sinds kort ook een off-road versie van verkrijgbaar is, komt er een nieuwe dimensie en doelgroep bij.

Het bedrijf Pino Karavan werd in 2006 opgericht met een zeer duidelijke missie: het bouwen van kampeertrailers en caravans die zijn geïnspireerd op de scheepsbouw. Deze moesten licht en wendbaar zijn en het trekkende voertuig niet te veel belasten. Daarnaast moesten ze ook heel duurzaam zijn en het hele jaar gebruikt kunnen worden.

Pi 2010

Met de kleine Pi 2010, een relatief hoge ‘teardrop trailer’ van 3,14 meter bij 1,70 meter, lijkt Pino die missie uitstekend te volbrengen. Hij biedt plaats aan twee volwassenen, die over de basisvoorzieningen kunnen beschikken en het interieur ook op alle mogelijke manieren kunnen aanpassen. Hij weegt leeg slechts 350 kilo en kan met 400 kilo worden beladen.

De Pi 2010 staat op een AL-KO chassis en heeft een carrosserie van glasvezel met een geïsoleerde, gelamineerde sandwichpanelenconstructie. De kleine zijramen schuiven open, in plaats van dat ze scharnieren, iets wat Pino aan de scheepsbouw heeft ontleend.

Het interieur bestaat uit een klein keukenblok aan de wand met de toegangsdeur, en een 4-persoons zitgroep aan de andere kant, die ’s nachts kan worden omgebouwd tot een 2-persoonsbed. De keuken is ‘basic’ maar is voldoende om snel een eenvoudige maaltijd te bereiden. Er is een kleine gootsteen met een 12V waterpomp, een éénpits gasstel, een koelkastje, wat bergruimte, een ventilator en zelfs een afzuigkap.


De zitgroep kan in een 2,07 meter lang bed worden veranderd door de tafel te laten zakken en de twee banken met elkaar te verbinden. Extra opbergruimte is zoals gebruikelijk te vinden in de banken en bovenkastjes

Personaliseren

Kopers van de Pino Pi 2010 kunnen hun voertuig als ze willen op alle mogelijke manieren personaliseren. Hij wordt namelijk met de hand gemaakt. Daarnaast is er indrukwekkende lijst opties, die variëren van een luifel, chemisch toilet, buitendouche, zonnepanelen op het dak, een boiler, een gas- of dieselverwarming of een fietsenrek aan de achterkant. Je kunt ook een audio- en videosysteem toevoegen of zaken die het comfort verhogen.

De kleine Pi 2010 bestaat al zo’n tien jaar, aangezien het eerste model al in 2012 werd geïntroduceerd. Het model werd in korte tijd al heel populair. Los van wat vernieuwingen aan het interieur is het model nog steeds in ongewijzigde vorm in productie.




Off-road versie

De enige substantiële wijziging die Pino recent aan de Pi 2010 heeft doorgevoerd, is de nieuwe off-road versie. Dat is wat ons betreft een schot in de roos omdat dit model zich daar heel goed voor lijkt te lenen. De informatie over deze off-road versie is helaas wat beperkt. Duidelijk is wel dat hij op een aangepast onderstel met een grotere bodemvrijheid staat. Ook worden er andere wielen en banden gemonteerd en is het voertuig ook op allerlei andere manieren beschermd tegen de zwaardere omstandigheden. Op de foto’s is te zien dat de Pi 2010 dan ook duidelijk tegen een stootje kan.

De prijzen van de Pi 2010 beginnen bij €10.940. Er zijn geen Pino-dealers in Europa, maar het bedrijf verzendt zijn voertuigen wereldwijd. Houd dan rekening met de verzendkosten en invoerrechten.

Read More 

Laat een reactie achter