In Europa zijn ze nog niet of nauwelijks te zien maar in de Verenigde Staten heeft Polydrops met zijn lichte, aerodynamische camping trailers annex caravans een behoorlijke reputatie opgebouwd.
Het nieuwste product van Polydrops is de P19 Shorty. Deze is nog lichter en gestroomlijnder. Hiervan claimt Polydrops dat hij het rijbereik van een elektrische auto zelfs zou vergroten. Dat is natuurlijk maar betrekkelijk maar hij beperkt het rijbereik in ieder geval minimaal.
Caravan trekken met elektrische auto blijft een heel gedoe
Het aandeel elektrische auto’s groeit in Nederland flink. Nu kan een elektrische auto een prima caravantrekker zijn maar helaas kleven er ook enkele behoorlijke nadelen aan. Vanwege het gewicht en vooral vanwege de extra luchtweerstand die je met het trekken van een caravan hebt, wordt het rijbereik van een elektrische auto behoorlijk kleiner. Dat bedraagt dan ongeveer de helft, of zelfs nog minder. Dat betekent niet alleen dat je onderweg naar je vakantiebestemming veel tijd kwijt bent om de auto steeds op te laden, maar dat je bij nagenoeg iedere laadstop de caravan ook af moet koppelen om de auto goed bij de laadzuil neer te kunnen zetten. Dat is dus een heel gedoe wat niet echt bevorderlijk is voor de vakantiestemming.
Teardrop biedt mogelijk uitkomst
Je zou in plaats van een caravan ook met een vouwwagen of tenttrailer op pad kunnen gaan. Die hebben veel minder luchtweerstand en ook het gewicht speelt een geringere rol. Omdat je met een aanhanger ook wat rustiger rijdt, blijft het rijbereik dan redelijk intact. Maar ja, de meeste mensen hebben toch liever een dak dan een tent boven hun hoofd. Voor die mensen, mits ze ook een beetje avontuurlijk zijn aangelegd, zou een lage ‘teardrop trailer’ een uitkomst kunnen zijn. De aanhangers van Polydrops zijn daar ook van afgeleid maar zijn veel moderner, gestroomlijnder en lichter.
Polydrops
De enigszins bizar ogende Polydrops P17 is daarom een van de meest verkochte modellen van dit principe. Testritten hebben uitgewezen dat je met deze camping trailer de actieradius van een camping trailer inderdaad amper wordt beperkt. Zo blijkt dat de actieradius van de Hyundai Ioniq 5 bij een lange rit met een gemiddelde snelheid van 88 km/u nog altijd heel dicht in de buurt van de (zeer realistische) EPA-actieradius ligt. Dat komt natuurlijk vooral omdat je met aanhanger wat langzamer dan ‘solo’ rijdt. Maar ook als je gemiddeld 105 km/u zou rijden, bedraagt de actieradius nog 85 procent van de normale EPA-actieradius.
Nieuwe Polydrops P19 Shorty
De resultaten zullen nog beter zijn met de nieuwe Polydrops P19 Shorty. Dat is namelijk een ‘uitgeklede’, betaalbaardere en lichtere versie van die P17. De stroomlijn van de P19 is bovendien nog iets verbeterd en de prijs ligt in de Verenigde Staten net onder de psychologische grens van 10 mille.
Die prijs is maar een derde van wat de P17 kost. Dat is natuurlijk ook een prachtig stukje techniek, alleen wel met die prijs die lang niet voor iedereen is weggelegd. Daarom biedt Polydrops nu ook een eenvoudiger en goedkoper model aan.
De nieuwe P19 Shorty heeft een aluminium boxframe en een asloze onafhankelijke ophanging die voor on- als off-road rijden geschikt is. Omdat hij (leeg) slechts 290 kg is niet alleen de rolweerstand heel laag maar kun je hem met de hand makkelijk op zijn plaats zetten.
Uiteraard moet je dan wel het fraaie ‘off-grid’ elektrische systeem met een grote accu en zonnepanelen ontberen. Ook is de keuken veel eenvoudiger, maar daar is de prijs ook naar. De slaapruimte biedt voldoende ruimte voor twee personen en een huisdier. Verder vind je er een uitklapbare tafel en drie boxen voor opslag, alsmede een aantal stopcontacten. Deze kunnen worden gevoed via de vehicle-to-load (V2L) functie van de auto. Polydrops werkt ook aan een off-grid oplossing die later zal worden aangeboden.
Testrit
Ook met de P19 Shorty heeft Polydrops weer een testrit gemaakt om te bewijzen wat er allemaal mogelijk is. Men gebruikte ook nu weer de Hyundai Ioniq 5 AWD. Het team testte de P19 Shorty tijdens een rondrit van 46 kilometer en een gemiddelde snelheid van 88 km/u. Hierbij kwam men uit op een gemiddeld energieverbruik van ongeveer 17 kWh/100 km.
Dit betekent dat een Ioniq 5 met die P19 Shorty erachter op één acculading ongeveer 446 kilometer kan afleggen. Het officiële EPA-bereik – dat uiteraard is gebaseerd op uiteenlopende omstandigheden – bedraagt 412 kilometer.
Na de talloze CFD-simulaties van Polydrops bevestigt de testrit dat de aanhanger aan de Ioniq 5 tot een toename van de luchtweerstand van slechts 15 procent leidt. Omdat je met een aanhanger nu eenmaal wat langzamer rijdt, kan de netto actieradius ondanks die extra luchtweerstand juist weer wat groter worden. De invloed van de luchtweerstand is namelijk het grootst bij hogere snelheden en loopt dan bovendien kwadratisch op. Als de bestuurder onder de limiet van 55 km/u blijft, zou er nauwelijks verlies aan efficiëntie moeten zijn bij het rijden met een elektrisch auto en de P19 Shorty.