Dat Nederland een echt kampeerland is én blijft, blijkt uit de verkoopstatistieken van nieuwe caravans en campers. Hoewel het aantal nieuw verkochte recreatievoertuigen eind 2022 iets daalde, is het magische aantal van 600.000 caravans en campers in Nederland overschreden.
Leo Diepemaat, voorzitter van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI), noemt het een “Een mijlpaal”. Dat aantal van zeshonderdduizend caravans en campers is inderdaad iets wat we nog niet eerder hebben bereikt. Volgens Diepemaat blijkt daaruit dat “kamperen nog altijd op de kaart staat als een populaire manier van vakantie vieren”.
Lichte daling in nieuwe registraties
Het aantal van 600.000 blijkt uit de verkoopstatistieken waarin de registratiecijfers van nieuw geregistreerde kampeermiddelen worden bijgehouden. Het daadwerkelijk aantal verkochte voertuigen vertoont misschien helemaal geen daling. De caravan- en camperbouwers en hun toeleveranciers hebben echter te maken met een flink tekort aan mankracht en onderdelen. Dat zou, in combinatie met de vrees voor een recessie en de hoge inflatie, kunnen leiden tot de lichte daling in de registraties. We schreven al eerder dat populaire basisvoertuigen zoals de Fiat Ducato momenteel heel moeilijk verkrijgbaar zijn. Dat is ook te zien in de registratiecijfers. Die daling bedroeg bij de caravans maar ongeveer 7,2 procent, bij de campers was die met 28,6 procent een heel stuk groter.
Leveringsproblemen
Ook KCI-voorzitter Diepemaat denkt dat de verklaring daarvoor in de toeleveringsketen te zoeken is: “Afgelopen jaar was een onrustig jaar. Niet alleen de automotive-industrie kampt met leveringsproblemen, maar ook als kampeerbranche hebben we te maken met een tekort aan onderdelen. Dat komt omdat in het begin van de COVID-periode veel fabrieken van toeleveranciers hebben stilgelegen en die periode is nog steeds niet ingehaald. En vervolgens levert de oorlog met Oekraïne, naast de afschuwelijke gevolgen voor de bevolking, ook in Europa problemen op voor de kampeerbranche, omdat veel automotive-onderdelen zoals kabelbomen voor onze campers uit dat land komen en daarvan ligt de productie nu nagenoeg stil. Door de boycot van producten uit Rusland is er bijvoorbeeld ook een tekort aan andere onderdelen die in caravans en campers worden gebruikt. Zoals bevestigingsmateriaal en bijvoorbeeld hout voor lattenbodems. Daardoor zijn de levertijden van met name campers flink opgelopen en staan ook de prijzen onder druk. Bovendien zorgt de oorlog in Oekraïne voor hogere inflatie en een lager consumentenvertrouwen”, aldus Diepemaat.
Aantal camperbezitters evengoed gestegen
Door die lichte daling in de verkoop van nieuwe caravans is het totaal aantal caravanbezitters in Nederland ongeveer gelijk gebleven. Hoewel het aantal registraties van nieuwe campers dus iets daalde, wil dat niet zeggen dat er geen nieuwe campers zijn geregistreerd. Integendeel zelfs. Mede omdat er ook talloze gebruikte campers uit het buitenland is geïmporteerd, is het aantal camperbezitters is gegroeid met 13.287. “Cijfers waar we blij mee zijn. Het overschrijden van de 600.000-grens voor wat betreft het aantal caravans en campers in Nederland, is het bewijs dat kamperen nog altijd heel populair is in ons land.”