Volkswagen heeft al eerder officieel aangekondigd dat er een elektrische VW ID.Buzz California in ontwikkeling is. Maar die laat nog een paar jaar op zich wachten. Op de CMT in Stuttgart liet de Duitse camperbouwer Alpin Camper een tot vrijetijdsvoertuig annex kampeerbusje omgebouwde ID Buzz zien.
Een mooi initiatief, al maakt het ook meteen duidelijk dat de ID.Buzz een beetje aan de krappe kant is. Misschien is het daarom beter om te wachten tot Volkswagen ook een verlengde versie op de markt brengt. Die biedt namelijk nóg een voordeel.
Meer ruimte én een grotere accu
Die verlengde versie van de ID.Buzz biedt niet alleen meer ruimte om een camperinrichting in te bouwen. Hij heeft ook een grotere wielbasis. Bij een elektrische auto, waarbij het accupakket in de bodem tussen de vooras en achteras is weggewerkt, betekent dat er dan ook meer ruimte is voor een groter accupakket. En dat houdt in dat er een grotere actieradius mogelijk is. De huidige ID.Buzz heeft met een 66 kWh accupakket een actieradius (rijbereik) van ruim 400 kilometer. Wie op de snelweg rijdt – daar is het verbruik van een elektrische auto het hoogste – moet dan na ongeveer 250 kilometer al een snellader of laadpaal opzoeken. In de stad en binnenwegen is de actieradius gelukkig een stuk groter. Maar voor veel camperaars toch net te weinig. De verlengde versie met groter accupakket zou dan uitkomst bieden. Het verschil zal hooguit zo’n twintig procent zijn maar dat is vaak net het verschil tussen wel/niet bruikbaar.
Alpin Camper VW ID.Buzz
Die verlengde ID.Buzz is er voorlopig niet dus laten we ons beperken tot het voertuig wat Alpin Camper op de CMT presenteerde. Dat ziet er van buiten niet veel anders uit dan een conventionele ID. Buzz. De bus is wit geschilderd met contrasterende zwarte elementen. De veranderingen die wel zichtbaar zijn, zijn het hefdak en de bullbar aan de voorzijde. Dat laatste is natuurlijk een volstrekt onnodig ding maar zal geplaatst zijn om het voertuig op de beurs wat opvallender en stoerder te maken.
Hefdakje
Het hefdak is qua oppervlakte vrij klein en biedt alleen wat extra stahoogte (1,84) ter hoogte van de schuifdeur. Het is te klein voor een bed. Het hefdak zit overigens op een plek waar het niet echt van toevoegde waarde is. De keuken, de plek waar je het meeste staat, bevindt zich namelijk verder naar achteren. Ook is op de foto’s niet goed te zien in hoeverre het hefdak (in ingeklapte toestand) de stroomlijn van het voertuig aantast. Dat is best wel van belang aangezien een verslechterde stroomlijn ook direct tot een kortere actieradius leidt.
Indeling
Verder heeft Alpin Camper de inrichting mooi aan weten te sluiten op het vintage uiterlijk van de ID.Buzz. Het kenmerkt zich door mooie ronde vormen en ook de kleuren van stoffering en houtdecor passen er goed bij. Het voornaamste element van de inrichting is de grote langsbank, die zich links direct achter de bestuurdersstoel bevindt en helemaal naar achteren doorloopt. Een fijne plek om te zitten of een dutje te doen. Je kunt de bank ook verbreden tot een één of tweepersoons bed van maximaal 1,95 x 1,20 meter. De indeling van de kussens is echter niet optimaal. Een van de twee personen ligt op de twee smalle kussens van de rugleuning, wat ons niet echt prettig lijkt. Onder de langsbank zijn twee grote opbergladen en een koelbox. Die laatste is klein en biedt slechts ruimte aan bijvoorbeeld een sixpack.
Aan de rechterzijde, achter de schuifdeur, bevindt zich een keukentje met een inductiekookplaat, spoelbakje en een uitklapbaar werkblad. In het keukenblokje bevinden zich de verwijderbare afval- en verswatertanks, ieder met een inhoud van 12 liter.
Prijs
De op de CMT getoonde ID.Buzz camper is slechts een concept. Het kan nog niet besteld worden. Dat is binnenkort wél mogelijk, waarbij men als indicatie een prijs van ongeveer 80.000 tot 85.000 euro voor een compleet ingerichte VW ID.Buzz camper noemt. De enige andere camperinrichting die er voor de elektrische VW ID.Buzz verkrijgbaar is, is die van Ququq. Maar dat zijn losse, demontabele modules, dus geen compleet ingebouwde inrichting.