Voor stoere, exotische camping trailers hoeven we niet langer te zoeken naar leveranciers in Noord-Amerika, Zuid-Afrika of Australië. Voortaan is een ritje naar Zuid-Tirol voldoende.
Daar heeft het Italiaanse familiebedrijf Schwarz, dat sinds jaar en dag landbouw- en bosbouwmachines maakt, sinds kort onder de handelsnaam Blackcamp de FREEda campingtrailer op de markt gebracht.
Op en naast de weg
De FREEda campingtrailer was te bewonderen op de CMT vakantiebeurs in Stuttgart, waar hij uiteraard nogal wat bekijks trok. Dit soort trailers zie je immers niet zo vaak van Europese leveranciers. De campingtrailer van Blackcamp is niet zo ruig en voor ‘offroad’ gebouwd als de trailers die we overzee zien. Logisch, in Europa zijn er minder mogelijkheden om wild te kamperen en veel offroad te rijden. We hebben hier over het algemeen een keurig geasfalteerd wegennet tot onze beschikking. Maar dat wil niet zeggen dat de FREEda in het terrein niet zijn mannetje staat. Dat komt ook omdat de FREEda op basis van een robuuste twee-assige aanhanger met AL-KO onderstel staat. De opbouw is gemaakt van geïsoleerde polyester panelen die met aluminium en staal aan elkaar en de aanhanger zijn verbonden.
Sportief
Blackcamp ziet de 3,40 meter lange en 2 meter hoge FREEda vooral als dé oplossing voor sportief ingestelde mensen die willen beginnen met kamperen, iets zoeken dat het midden tussen een tent en caravan of camper houdt en waarmee ze bijna overal kunnen komen. Wij Nederlanders denken dan natuurlijk meteen aan een vouwwagen. Maar zo’n campingtrailer zou ook een oplossing kunnen zijn. Ook die is namelijk geschikt voor bijna alle auto’s.
Op twee niveaus
Kamperen met de FREEda doe je in feite op twee niveaus. De aanhanger zelf biedt alle ruimte voor je bagage, en heeft ook een enorm, uitschuifbare keuken. Die is uiterst compleet uitgevoerd en van massief hout gemaakt, en daarmee ook een van de pronkstukken van de FREEda. Uiteraard is hij voorzien van een compressorkoelkast met vriesvak alsmede een drinkwatertank en afvalwatertank. Dankzij de grote luifel kun je lekker overdekt naast de FREEda zitten.
Het slapen doe je in een daktent die op de dakrails van de trailer wordt geplaatst. Die daktent is niet standaard in de prijs inbegrepen. Het voordeel daarvan is dat je kunt kiezen uit bijna alle daktenten die er op de markt zijn.
Ook als lastpaard
De standaard MTM is 750 kilo maar desgewenst levert men hem ook met zwaardere as, desnoods tot wel 1.600 kg. Het verhogen van dat laadvermogen is best interessant, aangezien de FREEda ook de mogelijkheid biedt om nogal wat bagage mee te nemen. De bagageruimte meet namelijk maximaal 4.300 liter. Uiteraard kan Blackcamp tal van mogelijkheden om die ruimte optimaal te benutten. Op de CMT liet men bijvoorbeeld een uitschuifbaar rek voor twee mountainbikes zien.
Lokaal product
Blackcamp maakt voor de FREEda zo veel mogelijk gebruik van hoogwaardige materialen die in Zuid-Tirol zijn vervaardigd of verkregen. Zo wordt de keuken met de hand door een lokale timmerman vervaardigd, met hout van Zuid-Tiroolse bomen. Goedkoop is de FREEda daardoor uiteraard niet. De prijzen beginnen rond de 24 mille, wat de drempel voor beginnende kampeerders natuurlijk wel beduidend hoger maakt.