De Canadese startup Potential Motors biedt een combinatie van een elektrische UTV en een luxueuze camper aan. Deze Adventure 1 is allesbehalve goedkoop en zal voor de ‘happy few’ in hele kleine aantallen worden gebouwd.
De afkorting UTV staat voor Utility Vehicle. UTV’s zijn heel compacte terreinauto’s. Deze mogen in Amerika bijna overal rijden maar qua ruimte doe je hiermee natuurlijk behoorlijk wat concessies.
De ruwweg 140.000 euro kostende camper van de Canadese startup zal over twee jaar – dus ergens in 2025 – in productie gaan. Maar Potential Motors beschikt al over een werkend prototype. Het definitieve productiemodel zal daar niet al te veel van afwijken.
Compact
Om een indicatie te geven met wat wij onder ‘compact’ verstaan: de Adventure 1 is slechts 4,52 meter lang en 1,62 meter breed. Dat betekent dat hij volgens de Amerikaanse wetgeving op bijna alle off-road tracks mag rijden. Het voordeel is natuurlijk dat je met deze kleine elektrische camper veel afgelegen bestemmingen kunt bereiken die voor grotere terreinwagens en zeker voor off-road campers onbereikbaar zijn.
Een ander voordeel van de compact gebouwde Adventure 1 is dat je hem – in Amerika althans – als aanhanger achter een grote camper kunt hangen. Zo heb je een ruime, comfortabele camper voor de lange reizen terwijl je voor korte tripjes in de natuur gewoon even de kleine Adventure 1 pakt.
Twee slaapplaatsen
We zeggen steeds camper maar qua formaat en indeling kun je beter van een kampeerbusje spreken. Hij beschikt over vier zitplaatsen en twee slaapplaatsen. Slapen kan op de tot tweepersoonsbed omgebouwde achterbank. Verder biedt het interieur van de Adventure 1 twee grote lades waarin een koelbox, gootsteen, kookplaat, 40 liter watertank en de nodige bergruimte aanwezig is.
Bereik tot 160 kilometer
Je kunt met de Adventure 1 volgens Potential Motors op de meest afgelegen plekken komen. Maar het rijbereik op een acculading is niet onbeperkt. Dat betekent dat die plekken niet al te ver van een stopcontact of laadpaal verwijderd moeten zijn. Met het 70 kWh accupakket kan de Adventure 1 in het terrein – waar de efficiëntie van een voertuig altijd veel lager is – een bereik van zo’n 160 kilometer halen. Dan moet je na een kilometer of 70 echt wel omdraaien tenzij je weet dat er op de plaats van bestemming mogelijkheden zijn om het voertuig weer op te laden.
Perfect voor het terrein
De Adventure 1 heeft vermogen genoeg. De elektromotor levert een vermogen van zo’n 604 pk en het maximum koppel bedraagt 1.000 Nm. Normaal gesproken hebben elektrische voertuigen met vierwielaandrijving twee, drie of vier motoren. De Adventure 1 heeft maar één elektromotor waarbij het vermogen via een differentieel over de assen wordt verdeeld.
De actieve vering van Off-Road OS, die de demping en stijfheid proactief aanpast, zorgt ervoor dat de Adventure 1 onder alle omstandigheden een maximum aan prestaties en comfort kan leveren. Het voertuig heeft een bodemvrijheid van zo’n 32 centimeter en de veerweg van de voor- en achterwielen is maar liefst zo’n 25 centimeter. Dat, in combinatie met de korte wielbasis van 263 centimeter, zorgt ervoor dat je bijna overal kunt komen. Daarbij zorgt de in de bodem geplaatste accu voor een laag zwaartepunt zodat dit relatief smalle en hoge voertuig toch nog een laag zwaartepunt heeft.