Het VW Bus Festival, oorspronkelijk gepland voor de zomer van 2022, zal komende zomer worden gehouden. Het festival was uitgesteld omdat Hannover afgelopen voorjaar en zomer werd overspoeld met Oekraïense vluchtelingen.
Volkswagen Nutzfahrzeuge vond het niet gepast om te midden van die ellende een feestelijk gebeuren plaats te laten vinden en vreesde daarnaast ook een logistieke chaos. Maar komende zomer is het wel zover en de kaartverkoop begint op 23 maart, overmorgen dus.
Meer dan 6.000 busjes en 60.000 bezoekers
Van 23 tot 25 juni 2023 verwacht Volkswagen Nutzfahrzeuge (VWN) ongeveer 6.000 VW-busjes en hun eigenaren, en daarnaast ook meer dan 60.000 bezoekers op het beursterrein in Hannover te mogen verwelkomen. Het Hermesplein wordt het centrale ontmoetingspunt voor alle gasten met een uitgebreid programma op het grote showpodium. De parkeerplaatsen rondom de beurs zullen worden omgetoverd tot enorme campings.
Het driedaagse festival staat volledig in het teken van de iconische VW-bus. Bezoekers kunnen genieten van honderden activiteiten, concerten en bijzondere VW-busjes en hun eigenaren die in de schijnwerpers worden gezet op het grote showpodium. Er zijn tal van tentoonstellingen en shows rondom de VW-bus, en een hal met accessoiremarkt waar Bulli-souvenirs kunnen worden gekocht. Op de Bulli Food Mile zijn diverse gerechten en dranken verkrijgbaar.
Voor de start van het festival organiseert VWN een grote Bulli-konvooi vanaf de fabriek in Hannover-Stöcken, dat door de binnenstad van Hannover naar het beursterrein rijdt. Op het festivalterrein kunnen bezoekers genieten van een tijdreis met tientallen historische, eigenzinnige en actuele VW-busjes. Van de oudste geregistreerde T1 “Sophie” uit 1950 tot de nieuwste elektrische ID. Buzz2, er is voor elk wat wils.
Live muziek mag natuurlijk niet ontbreken op een festival! Op het grote showpodium en een kleiner “Stage Bulli” zullen diverse muziekacts optreden, variërend van songwriters tot internationale nieuwkomers en topartiesten. Op vrijdagavond wordt het festivalterrein omgetoverd tot een openluchtbioscoop met de première van de “BULLILOVEstories”, een roadmovie waarin verschillende VW-bus eigenaren hun persoonlijke verhalen vertellen.
Kaartjes
Dagtickets voor het VW Bus Festival zijn vanaf 23 maart online verkrijgbaar op de officiële festivalwebsite. Het loont om snel te zijn, want er is een beperkt aantal tickets met een gereduceerde prijs beschikbaar bij de start van de verkoop. Volwassenen kunnen vanaf €10 een kaartje kopen, terwijl kinderen en jongeren tussen de 6 en 17 jaar slechts €5 betalen. Alle tickets zijn op de dag van het evenement ook geldig als vervoersbewijs voor bus en trein.
Iconisch busje
Het iconische Volkswagenbusje, in Duitsland ook wel bekend als de “Bulli”, heeft door de jaren heen een cultstatus verworven. De VW-bus is een symbool geworden van vrijheid, avontuur en een bepaalde levensstijl.
Het begon allemaal in de jaren ’50 met de introductie van de Volkswagen Type 2, die later bekend zou worden als de T1 of Transporter. Het Volkswagenbusje, officieel bekend als de Volkswagen Type 2, werd bedacht door de Nederlandse importeur Ben Pon. In 1947 bezocht hij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg, Duitsland, waar hij een platte vrachtwagen zag die was gebaseerd op het chassis van de Volkswagen Kever. Dit inspireerde hem om een schets te maken van een busje dat het Kever-chassis zou gebruiken, maar meer ruimte zou bieden voor passagiers en vracht.
Ben Pon presenteerde zijn idee aan de ingenieurs bij Volkswagen, en zij gaven groen licht om het concept verder te ontwikkelen. Na enkele jaren van ontwikkeling werd de Volkswagen Type 2 officieel gelanceerd in 1950. Het busje werd al snel populair vanwege zijn veelzijdigheid en betrouwbaarheid en werd een icoon van het naoorlogse Duitsland en de opkomende hippiebeweging.
De Volkswagen T1
De T1 werd gekenmerkt door zijn kenmerkende V-vormige front en grote VW-logo. Het busje was veelzijdig en kon worden aangepast aan verschillende behoeften, zoals passagiersvervoer, vrachtvervoer en zelfs als camper. Dit maakte het busje populair bij zowel bedrijven als particulieren. De T1 was vooral geliefd bij de hippiebeweging in de jaren ’60 en ’70, waar het busje vaak kleurrijk werd beschilderd en geassocieerd werd met vrije liefde, vrede en reizen.
Volgende generaties
Na de T1 volgden nog diverse generaties van de VW-bus, zoals de T2, T3, T4, T5, en T6. Elke generatie bracht verbeteringen en innovaties met zich mee, zoals betere motoren, meer comfort en geavanceerdere technologie. Ondanks de veranderingen door de jaren heen, is het basisconcept van de VW-bus hetzelfde gebleven: een veelzijdig en betrouwbaar voertuig dat zowel functioneel als plezierig is.
ID.Buzz
De nieuwste toevoeging aan de VW-bus familie is de volledig elektrische ID. Buzz, die gepland staat voor lancering in 2022. De ID. Buzz bouwt voort op het erfgoed van de eerdere VW-busjes, maar combineert dit met moderne, duurzame technologie. Met zijn nostalgische ontwerp, dat doet denken aan de klassieke T1, en geavanceerde elektrische aandrijving, belooft de ID. Buzz een nieuwe generatie VW-bus liefhebbers aan te spreken en het iconische busje naar een groenere toekomst te brengen.
ID.Buzz California
En tot slot: de kans is heel groot dat Volkswagen de gelegenheid aangrijpt om op het VW Bus festival de camperversie van de ID.Buzz te onthullen.