Volkswagen moet nog steeds een camperversie aanbieden van zijn elektrische MPV annex bestelwagen ID.Buzz. Die VW ID.Buzz California staat uiteraard allang in de planning maar we moeten nog steeds even geduld hebben.
De aftermarket bedrijven zijn uiteraard al een tijdje bezig om alternatieven op de markt te brengen. Het Duitse Ququq is bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat campermodules voor de ID. Buzz introduceerde. De productie van deze modules is inmiddels gestart zodat deze modules nu ook daadwerkelijk bij Ququq besteld kunnen worden.
De Ququq Bus-Box-4 is verkrijgbaar voor een prijs van 2790 euro en de eerste leveringen kunnen waarschijnlijk in november plaats vinden. Wat krijg je daarvoor?
Keuken- en bedmodule in één
Net als de originele Ququq BusBox wordt ook de BusBox-4 geplaatst tussen de achterklep en de driezits achterbank van de ID.Buzz. Koken doe je dus onder de geopende achterklep. Het paneel aan de achterzijde van de box scharniert naar beneden. Het kan zo als werkblad dienen en toegang bieden tot het interieur van de Busbox. Dat bevat een uitschuifbare module met een tweepits gasfornuis bevat. Aan de andere kant van de Busbox is een uitschuifbare module met spoelbakje en twee watertanks van 10 liter. In het hoge middenvak past weer een koelbox.
Het bed van de BusBox-4 bed kan tijdens het rijden worden opgevouwen en bovenop de keukenmodule worden opgeborgen. ‘s Nachts kun je het bed boven de opgeklapte achterbank plaatsten en biedt het een slaapplek van 125 x 195 cm. Genoeg ruimte dus voor twee personen, die dankzij de 10cm dikke koudschuim matras over voldoende slaapcomfort beschikken.
Ququq heeft de BusBox-4 voor de ID.Buzz uitgebreid getest. Zo maakte men een 80-daagse roadtrip met de BusBox-4 en ID.Buzz, waarbij men door 20 verschillende Europese landen reisde en meer dan 35.000 kilometer aflegde.
Voordelen en nadelen
Het nadeel van zo’n Ququq campermodule is natuurlijk dat je er geen volwaardige camper mee kunt maken. Je kunt dan ook beter van een kampeerbusje spreken. De wat sportiever ingestelde mensen zullen hier ongetwijfeld prima mee uit de voeten kunnen, zeker als er voor de ID.Buzz een passende bustent voor de achterzijde beschikbaar zou zijn. Die is er al voor de Caddy dus dat zal niet lang meer duren. Ook moet je wat voor de gordijnen en ventilatie zien te regelen, al kun je bij een elektrische auto tijdens stilstand natuurlijk gewoon de airco of verwarming aan laten staan.
Een belangrijk voordeel is de lage prijs. Het tot camper ombouwen van een bestelwagen kost al gauw tienduizenden euro’s. De modules van Ququq kosten slechts een paar duizend euro. Nog een voordeel: je kunt de ongeveer 60 kilo wegende campermodules na gebruik met zijn tweetjes zo weer uit de auto tillen. Dan is de ID.Buzz gewoon weer beschikbaar als een ruime, comfortabele en veelzijdige elektrische auto voor van alles en nog wat.
Op die manier heb je een auto die zowel voor dagelijks vervoer als vakantie geschikt is. De lengte en breedte van de ID.Buzz zijn namelijk redelijk gelijk aan die van een grotere stationwagen, MPV of SUV en de actieradius van ruim 400 kilometer is ook meer dan voldoende voor de dagelijkse ritten.