Hobby stelde zichzelf de vraag “Hoe ziet de campingvakantie van de toekomst eruit?” Uiteraard wordt deze vraag ook door anderen gesteld. Want we vergapen ons nu wel aan de prachtige, nog comfortabelere caravans en campers die nu op de markt komen, maar de transitie naar elektrische mobiliteit is in volle gang.
Elektrische voertuigen hebben absoluut hun voordelen. Niet alleen omdat ze voor minder uitstoot zorgen. Ze rijden ook veel stiller en comfortabeler terwijl de exploitatiekosten over het algemeen aanzienlijk lager zijn. Alleen is de combinatie van een elektrische aandrijflijn in combinatie met een wat zwaarder voertuig met veel windvang helaas minder gunstig.
Luchtweerstand funest voor energieverbruik en rijbereik
Een elektrische aandrijflijn heeft een veel hogere efficiëntie. Een auto met verbrandingsmotor verbruikt per jaar doorgaans meer de helft aan energie van wat een gemiddeld huishouden per jaar gebruikt. Met een elektrische auto is dat vele malen minder. Die gebruikt gemiddeld namelijk slechts minder dan een kwart van de energie van een auto met verbrandingsmotor. De grootste winst zit hem bij het optrekken en gas inhouden. Bij het continu op dezelfde snelheid rijden op bijvoorbeeld de snelweg, speelt de luchtweerstand een enorm grote rol.
Hogere luchtweerstand halveert rijbereik elektrisch auto. Zolang caravans nog hoog, breed en vierkant zijn, hebben ze bijzonder veel luchtweerstand. Veel meer dan de gestroomlijnde elektrische auto. Daardoor zullen caravans een enorme negatieve invloed hebben op de actieradius van een elektrische auto. Dat ligt niet aan de auto – wat de ‘petrolheads’ maar al te graag zeggen – maar aan de caravan. Het resultaat is dat de actieradius ongeveer gehalveerd wordt. Dat is uiteraard afhankelijk van veel factoren, maar reken maar op zo’n 35 tot 70 procent, zodat de actieradius dus vaak tot een onacceptabel niveau daalt. Want dat betekent dat je de auto onderweg heel vaker bij de snellader op moet laden, wat iedere keer een half uur duurt.
Bovendien zul je genoodzaakt zijn om wat rustiger te rijden. Als je 20 procent sneller rijdt, zal de verbruikte energie met 44 procent – kwadratisch dus – toenemen en de actieradius met diezelfde factor afnemen. Continu 100 km/ op de Autobahn en Pèage rijden is er dus bijna niet bij.
Die luchtweerstand is een natuurkundig gegeven, en die kun je alleen verminderen door de combinatie van een betere stroomlijn én een kleinere frontaal oppervlak. En dat is bij recreatievoertuigen als campers en caravans een enorme uitdaging, omdat we daarin nu eenmaal veel ruimte willen.
Hefdak scheelt aanzienlijk
Er zijn wel manieren om de luchtweerstand te verminderen. Een lagere aanhanger, zoals een vouwwagen, heeft achter de trekkende auto amper luchtweerstand zodat je daarmee geen problemen met de actieradius hebt. Maar veel mensen willen nu eenmaal liever een caravan. Een andere manier is een caravan met hefdak, zoals de Kip Shelter, Eriba Touring en Trigano Silver hebben. Dat lagere dak scheelt al een heleboel. Als je dat lagere dak dan ook nog eens kunt combineren met een lager gewicht, scheelt dat ook weer een beetje. Bovendien kom je daarmee ook tegemoet aan de vraag naar caravans die ook door kleinere, zuinigere auto’s getrokken kunnen worden. Want de autofabrikanten gaan vanwege de uitstooteisen niet alleen over op elektrische auto’s. Hun modellen met verbrandingsmotoren moeten ook minder uitstoot veroorzaken. Die moeten dus zuiniger worden, wat vaak betekent dat ze ook minder geschikt zijn om een grote, zware aanhanger te trekken.
Lager en lichter
Met het studiemodel Beachy Air presenteert Hobby een lage caravan die beide zaken combineert. Hij is laag – en heeft dus een hefdak- en is ook nog eens superlicht. Ideaal dus om met een kleine auto en/of door een elektrische auto te trekken. Die elektrische en/of kleinere auto’s worden voor een belangrijk deel door jongeren gereden.
En dat aspect past weer prima bij de Beachy-serie, waarmee Hobby vooral jongeren en beginnende kampeerders wil aanspreken. Het is niet verwonderlijk dat studie model ook de naam Beachy draagt, met de toevoeging Air voor het hefdak en het lager gewicht.
Lichtgewicht
De Hobby Beach Air is dankzij een moderne, monocoque constructie extreem licht van gewicht. Rijklaar weegt hij 500 kilo, en je mag ook nog eens 250 kilo aan bagage meenemen.
Koken kan binnen en buiten
Maar die geringe hoogte en het lage gewicht is niet het enige bijzondere aan de Beachy Air. De keukenmodule is ook interessant. Die kun je binnen en buiten worden gebruiken. De keukenmodule bestaat uit een compacte box annex kast met twee handgrepen, die een gootsteen met waterreservoir en een draagbaar gaskookplaatje. Als je buiten wilt koken kun je hem via de grote achterklep – ook die is bijzonder aan de Hobby Beachy – naar buiten tillen.
Multifunctioneel
Ook door de rest van het interieur van de Hobby Beachy Air waait duidelijk een frisse wind. Voorin de caravan bevindt zich een multifunctionele zithoek met L-vormige loungebank, die je kunt ombouwen tot een tweepersoons bed van 200 x 140 cm. Een matrastopper, die overdag ls rugleuning dient, moet daarbij het slaapcomfort verhogen. Meer naar achteren in de caravan bevind zich het keukenblok en een eveneens multifunctionele bergkast. Een was/toiletruimte is gezien het beperkte formaat van de Beachy Air niet mogelijk. Er is wel ruimte voor een los chemisch toilet. Ook een koelkast en verwarming ontbreken.
Nog niet in productie
Het is nog niet bekend wanneer en of de Hobby Beachy Air in serieproductie zal gaan. Maar wat ons betreft zo snel mogelijk, de vraag naar dit soort caravans groeit met de dag. Dan misschien met een iets meer stroomlijnde voorzijde?