Toen we zo’n vier jaar geleden voor het eerst van het Hitch Hotel hoorden, was het bedoeld als een uittrekbare slaapbox voor op de trekhaak.
Toen hadden we al onze bedenkingen over de praktische uitvoerbaarheid voor het concept, met name in Europa. Daar zijn de auto’s toch wat kleiner. Maar ook in de VS blijkt de doelgroep voor zo’n slaapbox te klein te zijn. Daarom gaat men over op Plan B: een kampeeraanhanger.
Te zwaar
Ondanks die bedenkingen leek het aanvankelijk vrij te gaan met het project. De financiering van het project ging via een Kickstarter campagne waarbij men dan $ 170.000 ophaalde. Maar in 2020 bleek dat er eigenlijk geen toekomst was voor het Hitch Hotel. Dat kwam vooral omdat de uittrekbare slaapbox naarmate die meer richting serieproduct ging, steeds zwaarder werd. Met zo’n 175 kilo was hij veel te zwaar voor op een normale trekhaak. Toen maakte men plannen om het ‘uitschuifbare’ concept dan maar voor een kleine kampeeraanhanger te gebruiken. Helaas gooide corona vervolgens roet in het eten, zodat het Californische bedrijf de grootste moeite had om de benodigde stappen te zetten.
Traveler
Nu de coronapandemie nagenoeg voorbij is, heeft het bedrijf kans gezien om de uittrekbare Traveler te lanceren. Het idee doet nu een beetje denken aan het concept van het Franse Beauer, maar dan veel kleiner. Ingeklapt is een het een heel compact aanhangertje met daarvoor een old-skool disselbak. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen kun je hem uittrekken en is het een comfortabele slaapplaats voor twee personen. De aangepaste uittrekbare box weegt inclusief onderstel zo’n 431 kilo. Beladen mag hij 816 kilo wegen zodat er een riant laadvermogen beschikbaar is. Ook als je de maximum massa op 750 kilo zou zetten
En met die geringe afmetingen en dat lage gewicht is de Traveler een interessant alternatief voor mensen die een lichte en compacte kampeeraanhanger zoeken voor bijvoorbeeld achter hun kleine of elektrische auto. Qua stroomlijn scoort de Traveler niet echt punten. Wat dat betreft had men de opbouw beter dwars op het onderstel kunnen plaatsen. Het uitschuiven neemt slechts een paar minuten in beslag. Je hoeft alleen maar de steunpoten te laten zakken en de segmenten uit te schuiven. De toegang tot het interieur gaat via een hoge achterklep die van binnenuit of van buitenaf kan worden vergrendeld.
Kost 10 mille maar geen matras
De glasvezel segmenten zijn aan de binnenzijde bekleed met canvas en voorzien van gewatteerde isolatie. Een standaard 60-Ah accu voorziet de dakventilator, LED-verlichting en de twee USB poorten van stroom. De dakventilator (die kan blazen en zuigen) in combinatie met de drie afsluitbare ramen zorgt voor voldoende ventilatie. Ondanks een prijs van bijna 10.000 dollar is een matras niet inbegrepen. Je zult dus je eigen slaapmat, matras of luchtbed mee moeten nemen. Optioneel is er trouwens wel een traagschuim matras verkrijgbaar, evenals een 100-Ah lithiumaccu, een elektrisch sluitsysteem, (typisch Amerikaans) airconditioning op accu’s en een dieselverwarming. Men is nog bezig met het ontwikkelen van een keuken, watervoorziening en de mogelijkheid voor een chemisch toilet.