Future Market Insights heeft onlangs een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat de wereldwijde kampeer- en caravanmarkt tussen 2020 en 2030 naar schatting jaarlijks met 7,6% zal stijgen.
Volgens de gegevens van het rapport zal de markt dus gestaag groeien. Aangezien de kampeer- en caravansector een klantgerichte markt is, richten bedrijven zich volgens het FMI-rapport vooral op programma’s voor klantenbinding. De bedrijven richten zich op een specifieke groep consumenten en behouden deze door aan hun behoeften te voldoen.
Vooral ‘luxere’ kampeerders
Men verwacht dat Europa de dominante markt zal blijven in de wereldwijde kampeer- en caravanindustrie. Maar de groei zit volgens Future Market Insights (FMI) waarschijnlijk vooral bij de ‘luxere’ kampeerders. Dit komt door de toename van de frequentie en de duur van het vakantieverblijf van de jongere bevolkingsgroepen in caravanparken, in combinatie met de stijgende trend van stacaravans.
Particuliere campings zullen in de nabije toekomst wereldwijd waarschijnlijk een relatief hogere samengestelde jaarlijkse groei hebben. Dit omdat er wereldwijd meer millennials kamperen en de vraag naar luxe kampeerfaciliteiten toeneemt.
“Prominente spelers richten zich op loyaliteitsprogramma’s om klanten aan te trekken voor kampeeractiviteiten”, aldus een analist van FMI in een rapport. Bovendien adverteren en promoten die prominente spelers vouchers voor kampeerders aanzienlijk via sociale media en andere offline winkels om de bekendheid en het behoud van klanten te vergroten, zo stelt men.
Meer kamperende millenials
We spraken al over het stijgende aantal millenials op de campings. Uit het FMI-rapport blijkt ook dat verbonden blijven op sociale media tijdens het kamperen belangrijk is voor kamperende millennials.
De beschikbaarheid van Wi-Fi en verbeterde mobiele telefoonverbindingen op campings verhoogt de aanwezigheid van millennials op de campings. Dit zal naar verwachting de kampeermarkt in de nabije toekomst stimuleren. Ook bij het kamperen is het technologische landschap essentieel geworden.
Beste reiservaring
Gelukkig hebben de kampeerders nog een ander argument. Er zijn namelijk meer toeristen op zoek naar de beste reiservaring in een kortere tijd. Deze factor zal de wereldwijde kampeer- en caravanmarkt in de prognoseperiode stimuleren.
Andere factoren die de expansie van de kampeer- en caravansector beïnvloeden, zijn verbetering van de levensstijl, cultuur en variatie, en constructieve samenwerking tussen overheden om infrastructuur aan te leggen voor beter wonen en forensen.
Ook in deze landen wordt gekampeerd
Bijzonder is ook dat er landen zijn waarvan wij amper konden vermoeden dat er gekampeerd wordt. Van de meer toeristische bestemmingen zoals Thailand, India en Brazilië kon je het nog een beetje verwachten maar van de Filipijnen en vooral de Verenigde Arabische Emiraten lijkt dit toch minder waarschijnlijk.
Maar ook hier wordt gekampeerd, én geïnvesteerd om de faciliteiten voor de kampeerders te verbeteren. Ondernemingen in deze landen hebben hun plannen voor de ontwikkeling van infrastructuur en de bouw en verbetering van kampeerterreinen benadrukt. Dit betreft overigens vooral glamping, waarbij de bezoekers overnachten in luxe kampeeraccommodaties.