Het in het Italiaanse Verona gevestigde Wingamm introduceerde een paar jaar geleden de Oasi 540. Een heel compacte maar toch nog behoorlijk ruime halfintegraal camper.
Komend seizoen introduceert Wingamm een vernieuwde versie onder de naam Oasi 540.1 N. Ook deze camper is verrassend ruim omdat de beschikbare ruimte, mede door het hefbed boven de zitgroep, optimaal wordt benut.
De Oasi 540 is het kleinste model van Wingamm en werd al snel na de marktintroductie een van de meest succesvolle modellen van de Italiaanse camperbouwer. Voor modeljaar 2023 krijgt hij nog diverse verbeteringen waardoor dit model zijn succes ongetwijfeld nog even voort zal zetten.
Ruimte wordt optimaal benut
Met een lengte van 5,42 meter is de Wingamm Oasi 540.1 N waarschijnlijk een van de kortste halfintegraal campers op de markt. Dankzij het hefbed, dat in de lengte boven de zitgroep en het gangpad is geplaatst, bespaar je een heleboel plaats. Daardoor biedt de camper ondanks zijn geringe lengte verrassend veel ruimte. Dat zie je bijvoorbeeld aan de grootte van de zitgroep. De L-bank is zo lang dat je misschien beter van een L-bank kunt spreken. Samen met de twee voorstoelen biedt de zitgroep – waarbij je misschien wel van een loungehoek kunt spreken – plaats voor zes personen.
Achter de zitgroep bevindt zich de badkamer, met daarnaast een ruime hang/legkast. Tegenover de zitgroep bevindt zich de keuken. Al met al een indeling waarin de beschikbare ruimte optimaal wordt benut en een reizend paar voldoende ruimte biedt om er ook langere tijd mee op reis te kunnen gaan. Bovendien biedt de zitgroep ook slaapplaats voor een derde (en optioneel vierde) persoon.
Wingamm Oasi 540.1 N model 2023
Ook de 2023-versie van de Wingamm Oasi 540 heeft deze slimme indeling. En ook nu vormt de Fiat Ducato de basis voor deze camper. De opbouw is geheel vervaardigd van polyester en bestaat uit één deel, een monocoque dus. Daarmee voorkom je ook de kans op lekkage en koudebruggen.
Verder heeft de Italiaanse fabrikant aan de hand van feedback van de klanten diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo heeft Wingamm de ingangsdeur opnieuw ontworpen, om eventuele trillingen en lawaai te voorkomen. Hij heeft een nieuwe kunstlederen deurgreep gekregen en verbeterde scharnieren. Ook is de hoogte van de uitschuifbare trede verbeterd en het platform achter de deur wat breder gemaakt.
Duurder
Helaas is de kleine Wingamm Oasi 540 wel wat duurder geworden. Wingamm is al niet een van de goedkoopste merken en die monocoque opbouw is natuurlijk vrij kostbaar. Zonder BPM kost de basisversie van de Wingamm Oasi 540.1 N inmiddels iets minder dan een ton. Dan heeft het basisvoertuig nog geen cruisecontrol en een navigatiesysteem. Wie dat ook wil, zal nog enkele duizenden euro’s meer moeten betalen.